Esotherische bibliotheek
Boek informatie

Titel:Emotionele intelligentie in bedrijf en praktijk. Intuïtie in management
Auteur:Cooper, Robert K.
ISBN:90-229-8332-3
Rubriek:Psychologie
Trefwoorden:Rationele intelligentie (IQ), Emotionele intelligentie (EQ), testen, zelfinzicht
Beschrijving:Steeds meer raken wij doordrongen van het inzicht dat emotionele intelligentie (ons emotiequotiënt) minstens even belangrijk is in het leven als rationele intelligentie (ons intelligentiequotiënt). Intuïtie en emotie, ten onrechte nog steeds 'vrouwelijke' eigenschappen genoemd, zijn onontbeerlijk voor succes in het leven. Niet alleen voor persoonlijk geluk maar ook voor maatschappelijk succes is emotionele intelligentie belangrijker dan de van oudsher hooggewaardeerde intellectuele capaciteiten. Dit boek bevat een uitgebreide test aan de hand waarvan u uw eigen EQ kunt vaststellen en toont de vier basisprincipes van emotionele intelligentie, hoe u ze aan kunt leren en welk profijt u daarvan zult ondervinden. Emotionele belezenheid vormt respect, verantwoordelijkheid en verbondenheid. Emotionele conditie vormt aanpassingsvermogen, inlevingsvermogen en vertrouwensrelaties. Emotionele diepgang vormt integriteit, duidelijke bedoelingen, visie en vastberadenheid. Emotionele alchimie vormt creatieve intuïtie, vernieuwing en hervormend vermogen. Met een hoog IQ wordt u waarschijnlijk aangenomen bij een gerenommeerd bedrijf, maar met een hoog EQ maakt u promotie. Met een hoog IQ kunt u een fantastisch ondernemingsplan schrijven, maar met een hoog EQ kunt een onderneming tot een succes maken. Met een hoog IQ kunt u uw visie briljant verdedigen, maar met een hoog EQ kunt u naar uw hart luisteren en profiteren van verschillende visies. Recensie(s) NBD|Biblion recensie: Net zoals IQ (Intelligentie Quotiënt) de logisch-rationele vermogens en vaardigheden zou meten, zo zou het zakelijke EQ (Emotie Quotiënt) de vermogens en vaardigheden van leiders meten om mensen te activeren en gemotiveerd te houden. Door beantwoording van de vragenlijst in het boek kunnen lezers hun eigen EQ-score en profielschets bepalen. Het achterliggende werkmodel wordt uitgebreid toegelicht. Een van de auteurs, Ayman Sawaf, is manager van een amusementsbedrijf en bedrijfsadviseur. De andere auteur is managementadviseur en onderzoeker van emotie in het bedrijfsleven. Beide auteurs participeren in het bedrijf dat de vragenlijst ontwikkelde. Ondanks het ontbreken van cijfers over betrouwbaarheid en validiteit maakt het boek een gedegen indruk. De vragenlijst is een variant van een persoonlijkheidstest, toegespitst op het populaire onderwerp emotie/motivatie. (Biblion recensie, J. van der Heijden.)